Vattnet har gått!

Jag tänkte försöka få till en förlossningsberättelse här. :) Tror att jag ska dela upp det lite gran och skriva lite åt gången då jag inte känner att jag har ro och tid att sitta längre stunder och skriva. Hade en lång förlossning, så det kommer ta ett tag att återberätta den. :) Vi kan ju börja på dag ett. Fredagen den 23 Juli, när vattnet gick och allt började.

Det var Mattias första kväll på sin semester. För att fira det så tänkte vi åka ut till Larssons för att åka med på en Cadillac tur. Vi gjorde oss iordning, Mattias klädd i finbyxor och skjorta sen bar det iväg. Vi for först till Mattes brorsa för att hämta Lovis, Mattias katt som har flyttat dit. Emil skulle till Grekland samma kväll och undrade om vi kunde vara kattvakt över helgen eftersom att deras mamma var i Sthlm. Med katten i baksätet på väg hem stannar vi till vid macken i Gärde. Jag kliver ur för att gå in och köpa ett frimärke.

Hinner dock bara sätta ut ena benet så känner jag något konstigt i magen och utbrister. "Aah, det kändes som det knäckte till i magen på mig, SHIT! Vattnet går!!!" Mattias tittar förvånat på mig. Jag tror nog att båda var lika förvirrade den stunden, man visste absolut ingenting. Hur snabbt kommer det gå nu? Måste vi in till förlossningen på en gång? Vart är värkarna? Hinner vi hem med katten? "Men, tror du vi hinner hem med Lovis?" undrade Matte och tittade bak på katten som låg nöjd i baksätet. "Jag tror det, jag har inga värkar än i alla fall." svarade jag. Så vi bestämmde oss för att åka hem med katten och duscha av mig. Mattias ringde min mamma på hemvägen och berättade att det var dags medan jag satt i en dyblöt kjol i en stor pöl med fostervatten på skinklädseln. Det blev varmt och skönt i alla fall kan jag säga. ;)

Väl hemma fortsatte vatten att forsa, måste ha varit flera liter kändes det som. Efter en stor pöl utanför bilen och fulla trapphuset med fostervatten stod jag i duschen, förvirrad men överlycklig. Mattias bytte om, torkade upp vattnet i trappen, packade in Bbväskan i bilen och försökte få med lite andra grejer. Gina och mamma kom förbi en sväng också.

Två timmar senare, alltså vid kl 23 gick vi innanför förlossningens väggar och fick komma in till ett av förlossningssalarna. Vi fick en jätte söt barnmorska (vilket alla barnmorskor verkar vara.) som satt ett CTG på mig. Simon mådde bra där inne och nu började värkarna lite smått. Var sjätte minut kom de nu ungefär. Eftersom att allt såg bra ut fick vi åka hem efter kanske någon timma och invänta tätare värkar. Vi fick order att komma in när de kom var tredje minut. Om det inte blev någon förändring inatt så fick vi en tid att komma tillbaka på morgonen därpå vid kl 10. Så vi åkte hem, fikade lite och la oss i sängen för att försöka vila upp oss och få lite sömn inför vad som nu väntade oss. Låg med värkar den natten, men nå tätare blev de inte.  


Två förvirrade men överlyckliga föräldrar. ;)
Här är allt packat och klart för att åka in till förlossningen!

Här väntar vi på att CTGn ska kopplas på (:

 

Jag är jätte glad över att jag fick uppleva en vattenavgång. Det är inte alla som får göra det vad jag har förstått. jag slutar aldrig att förvånas över hur mycket vatten det kommer. Måste säga att det var en upplevelse i sig för oss båda. Sedan att det hände utanför macken i Gärde med katten i baksätet och en uppklädd Mattias är bara roligt nu i efterhand kan jag tycka. Förvirringen i oss båda där vi satt som två stora frågetecken. Hihi :) Men Mattias styrde upp allt så fint, packade med allt vi behövde osv. Och tänk, mitt i all förvirring kände jag mig ändå så jätte trygg. Tack vare att jag hade Mattias vid min sida, för jag vet ju att tillsammans klarar vi allt!

 

 

FORTSÄTTNING FÖLJER ;D


Kommentarer
Postat av: Anonym

:D Ja lite smått förvirrade , kan jag hålla med om :)) Kram mamma

2010-08-15 @ 16:27:48
Postat av: Pia

Roligt att läsa,är det ovanligt m vatten avg? det har börjat så för mej 2ggr

2010-08-16 @ 19:55:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0