Sömnlösa nätter

Äntligen ligger man nerbäddad under täcket. Elias bjöd på en kämpig nattning ikväll, men nu sover han gott i sängen sin. Vet inte varför han blir så otröstlig... vissa nätter vaknar han en gång i timmen. Andra nätter vaknar han kanske bara två ggr. Jag som trodde att det skulle bli en snabbt övergående period det här. Men icke. Funderar på om det kan vara tänderna som spökar. Märker hur det kliar och gör ont då han biter på allt. Han biter till och med mig nu när han ammar. Så jag är himla glad att han inte fått tänder än!(: ska ta och kika in i munnen på honom imorgon... Kanske är det någon på gång. Tandvärk har man ju på nätterna tydligen. Simon fick sin första tand någon dag innan han fyllde ett. Precis som jag själv var. Har en känsla av att även Ellan kommer vara sen med sina tänder. Hoppas på det i alla fall för det är ju bara fördelar med det. (:
 
Tror snarare att vakennätterna beror på någon fas han går igenom. Har läst att man går igenom 7 olika faser första levnadsåret. Mycket som händer, han växer och utvecklas i rasande takt. Och upp på det hjälper nog alla intryck från dagen till. Det är ju på natten man bearbetar allt. Önskar så mycket att han kunde sova med mig i storsängen hela nätterna när han vill det. Men det går ju inte just nu. Jag vågar verkligen inte.... När han vaknar och är ledsen ammmar jag honom tills han somnat och bär sedan tillbaka honom. Är så rädd för att ha honom i sängen när jag sover ifall han skulle vakna och krypa mot kanten. Inte värt det... Han sover mycket bättre nära mig så jag tror säkert att vi skulle få sova hela nätter om det gick.
 
Det är inte det att han är otrygg i sin säng. Han är van att sova i den och sover midsag där varje dag utan problem. Simon jar också alltid varit trygg i sin egen säng. Men förstår ändå att Ellan vaknar mycket och envisas med att få ligga och amma. Tänk att ha legat hela 9 månader i magen och sedan ytterligare 5månader bredvid mig när han velat det. Klart det blir separationsångest när man helt plötsligt ska behöva sova ensam i spjälsängen varje natt. Huga... För mina bröst använder han mer som en "tutte" nu om nätterna för att få komma upp och ligga nära tror jag .  Han är ju så pass stor nu att han inte är i behov av att äta på nätterna längre egentligen. Svårt... borde egentligen försöka vänja av nattamningen och stå emot hans envishet. Men man har inte den orken när lan blivit väckt för femte gången på en natt och samtidigt vill jag inte vara hård och vänja bort det. Jag är så glad över att han fortfarande vill amma och behöver han vara nära så ska han naturligtvis få vara det! Kärlek och närhet kan man inte få för mycket av. ♥Det är inte.lätt alla gånger men jag är helt säker på att han plötsligt en natt kommer sova över nattmålen. När han själv är redo för det. Och fram tills dess vet jag inte riktigt vart jag får ork och energi ifrån. Sömn som egentligen är så otroligt viktigt för mig. Men den dagen man blir mamma verkar det som man får riktiga superkrafter också. Nu ska jag snabbsova och hoppas på en natt med sömn nu när han somnade så sent ikväll med både gröt och bröstmjölk i lilla magen. Håll tummarna nu! Godnatt. (:
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0