Vecka 21

Er bebis blodcirkulation är nu komplett och helt fungerande. Navelsträngen fortsätter att växa och bli tjockare alltmedan blodet strömmar med avsevärd kraft igenom för att förse bebisen med syre och näring. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen. Storleken kommer att fördubblas under andra halvan av gravid iteten. Bebisen är nu c:a 18 cm lång från huvud till stjärt och väger ungefär 300 gram.


Nu mognar de olika organen. Matsmältningssystemet fungerar redan på ett grundläggande sätt och bebisen kan svälja fostervatten och ta upp vatten och socker och sedan göra sig av med restprodukterna. Denna mekanism är en förberedelse på livet utanför livmodern. I blodet finns det redan ett stort antal röda blodkroppar, och vita blodkropparna börjar att bildas. I munnen börjar små smaklökar att bildas på tungan.

 

Tänk att det är så roligt att följa bebisens utveckling vecka för vecka, det är så otroligt mycket som händer. Nu när barnet kan höra har jag börjat sjunga för den. Jag tror att det är jätte viktigt med just sången och tror starkt på att det skapar trygghet även utanför magen. Har hört att man kan börja läsa sagor för bebis nu också och att den kommer börja suga kraftigare om det är en saga som är återkommande och som den känner igen. Viktigt då att man väljer en saga som man själv tycker om eftersom att man säkerligen kommer få läsa den många gånger framöver då det kan bli en favorit hos barnet. Så nu ska jag ner i förrådet och leta fram alla gamla barnböcker! :)


Måste säga att jag mår himla bra just nu, går bara runt och mår gott av att vara gravid. Otroligt mysigt! Skönt nu också när illamående och trötthet har lagt sig. Nu har halsbrännan kommit om kvällarna dock, men det är ingenting som stör mig. Mattias hämtade mjölk åt mig och det hjälpte! Ett bra tips till er gravida. Halsbrännan avtar då för mig i alla fall. (:


Magen växer som den ska och blir bara större och större. När jag ligger på rygg kan jag känna livmodern ovanför naveln nu. Det är så stort och magen är alldeles hård. :) Gosigt. Sparkar känner jag såklart och blir lika varm i kroppen varenda gång. Vi väntar fortfarande på att Mattias ska få känna första sparken också. Tror inte det dröjer så himla länge! ♥


Bebismagen min från igår. I vecka 21 (20+1)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0