Svar på kommentar

Elin om Dag 1 - Presentera mig själv:
Kan du inte berätta om utbildningen? :) ska själv bli förskollärare (går andra året på barn och fritid just nu) och vore kul att få veta vad du tycker om utbildningen. :)



Såklart så ska jag försöka att fördjupa mig mer om utbildningen. Roligt att få skriva om sånt som ni läsare vill läsa om. Så tack för kommentaren! :) Som jag har nämnt här tidigare så håller jag på att utbilda mig till förskollärare uppe i Härnösand vid Mitt universitetet. Har gjort tre av sju terminer än så länge. Tänker fortsätta läsa efter min mammaledighet till hösten igen. För mig känns det perfekt att studera då eftersom att jag studerar på distans och läser mycket av tiden hemma. Vilket betyder att det är lättare att puzzla för oss så vi kan ha lillprinsen hemma. Gruvar mig för den dagen han ska börja på förskola om jag ska vara ärlig. Separationsångest skulle jag tro. Vill kunna ha honom hemma extra länge. :) Min önskan!

Hur som hellst så läser man sju terminer vilket motsvarar 3½ år. Du kan både läsa på plats eller studera på distans som jag gör. För att kunna klara av distansstudier så behöver man nog mycket självdisiplin dock. Man måste verkligen bestämma sig för att sitta varje dag och göra det man ska och inte skjuta på allt till sista dagarna. Distans fungerar jätte bra för mig då jag pluggar så mycket bättre hemma än i skolbänken. Du kan till exempel studera tre veckor hemma och sedan far du upp till Härnösand och har en innevecka med föreläsningar, redovisningar och tentor m.m. Sedan är du hemma några veckor igen innan du ska tillbaka igen. Ganska skönt.

Första terminen så läser du Aou1 (Allmänt utbildningsområde 1). Då läser du tillsammans med alla de andra lärarna. Det handlar om sånt som alla typer av lärare bör känna till och ska lära sig. Värdegrunden m.m. Den terminen består till mesta dels av tentor. En ganska tuff termin. Låt dig dock inte skrämmas av alla som säger att det är så tufft, vill man så går det hur bra som hellst. Jag hade förväntat mig så mycket värre med tanke på vad andra säger. Den andra terminen ska du inrikta dig på vilken typ av lärare du vill bli. Som i mitt fall så inriktade jag mig på förskollärare. Då läser du kurser som inriktas på det området. Även den tredje terminen är inriktng.

Nästa år när jag ska börja studera igen så ska jag hoppa på min fjärde termin vilket är Auo2. (Allmänt utbildningsområde2.) Då läser du tillsammans med de andra lärarna igen. Termin 5 och 6 är specialiceringar. Du måste ha läs och skriv på någon utav dem medan du får välja fritt på den andra terminen. kanske du vill specialicera dig på Matte? Bild? m.m. Det avgör du vad som ligge ri ditt intresse. Den sjunde och sista terminen är Auo3. (Allmänt utbildningsområde 3.) Där läser du åter igen tillsammans emd de andra lärarna och det är även i denna termin som du kommer skriva din C-uppsats. Du kommer få småträna på detta innan genom att skriva en B-uppsats i tredje terminen. Där fördjupade och forksade jag om den nya kommande läroplanen. Krångligt men mycket givande! Just ja, så klart så kommer du ha praktik under terminerna också. Olika antal veckor beroende på vilken termin du läser. 


Känner du att förskollärare är vad du vill jobba som senare så ska du absolut hoppa på den här utbildningen. Den är jätte intressant och du kommer ha roligt på vägen även om det är tufft emellanåt. Mittuniversitetet är jätte fint i Härnösand och jag tror du kommer trivas. Det gör jag i alla fall. Dessutom så får man många nya fina vänner också. Jag hoppas att jag inte krånglade till det nu och att du fick svar på dina frågor. Säg till om jag har missat någon bit så förklarar jag gärna mer. :) 

Ursäka för eventuella stavfel m.m.. Hinner inte läsa igenom det för nu ska jag strax krypa ner i sängen tillsammans med Simon och Matte. ♥ Först blir det lite mys framför tvn. Godnatt bloggen! :)



Kommentarer
Postat av: elin

Roligt att du ville ta dig tid att skriva, intressant att läsa om så jag har en inblick i hur det är :)

Ja jag hälsade, och hon hälsade så mycket tillbaka :D

2010-11-30 @ 18:18:57
URL: http://esahlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0