Vecka 28 (27+0)

Bebis
I vecka 28 är medelkroppslängden 38 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1200 gr. Huvudets omkrets är 27 cm. En del barn lägger sig tillrätta redan nu med huvudet nedåt. Även om det börjar bli trångt kan barnet slå kullerbyttor i livmodern. Håret på huvudet har vuxit och barnet har fått ögonbryn och ögonfransar. Barnet öppnar och sluter ögonen. Forskning har visat att om man lyser med en stark lampa på mammans mage så rör sig barnet mot eller bort från ljuset. De starka kontrasterna mellan ljus och mörker består till efter födelsen.

Mamman
Du kan nu börja känna hur livmodern trycker upp mot revbenen så att de nedersta revbenen spänns ut. Det kan bli svårare för dig att ta ett djupt andetag. Brösten kan börja läcka mjölk nu också. Du kan använda bh-inlägg av ylle med lanolin. De är bättre än pappersinlägg.Skriv gärna en önskelista inför förlossningen. I den kan du skriva hur du vill att din förlossning ska gå till. Vill du kanske lyssna på din favoritmusik när du föder? Eller är det så att du vill undvika vissa smärtlindringsmetoder?

Pappan
Nu kanske du och din kvinna ska börja diskutera vilken typ av smärtlindring man kan få. En god ide kan vara att göra en förlossningsplan för att se vilka alternativ som finns. Forskning har visat att de kvinnor som haft med sin partner i förberedelserna och vid förlossningen får en mindre smärtsam förlossning med färre medicinska ingrepp.

Egna Tankar
Det har börjat komma mycket tankar kring vår förlossning nu. Jag är dock varken orolig eller rädd utan mer nyfiken. Jag ser fram emot det med spänning och vill ta allt som det kommer, helst utan smärtlindring. Skräckhistorier som man får höra lägger jag åt sidan, jag vill bilda min egna uppfattning när jag väl är där. Vi tar det som de kommer helt enelt, det måste ju ändå vara den bästa inställningen.

Jag mår fortfarande väldigt bra. Att revbenen spänns ut har jag fått känna på, det är inte så skönt, men det gör mig inget. :) Blir lite bättre om man är uppe och går. På tal om att gå så funderar jag på att börja motionera lite, ta promenader. Jag blir ju alldeles anfådd av att gå upp för en trappa. Inte så konstigt kan jag tycka ändå ioförsig då jag har gått upp hela 11 Kg! (: Och än är det inte färdigt.

Kort och gott kan jag avsluta med att säga att jag älskar att vara gravid! (: Underbart.

  
Orkade inte ta någon bild idag, så ni får en från förra veckan.:)
Nya bilder kommer sen!


Kommentarer
Postat av: maja

åh vilken fin mage du har fått :D

2010-04-30 @ 15:50:26
URL: http://mmlilieqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0